7. november 2019

Arkitekten 09/19 · Metro 1

Cityringen i København gør os voksne som metrobrugere. Snart indvies nye linjer i Syd- og Nordhavn, og det betyder, at en ny by træder frem. Af den årsag har vi valgt at fordele vores metro-tema over Arkitekten 09/19 og 10/19.

Kollektiv historiefortælling

Først zoomer vi ind på en række udvalgte pladser, for et er de nye stationer – noget andet og mindst lige så vigtigt er, at gamle københavnske byrum pludselig bliver nye. Lad os blot nævne Nuuk og Skjold, som vi, sammen med fem andre pladser, kommenterer i dette nummer af Arkitekten.

Vi bringer tillige et interview med den designansvarlige arkitekt bag både den første del af metroen fra 2002 og Cityringen anno 2019, Nille Juul-Sørensen. Først for KHR og senere for Arup har Juul-Sørensen samlet en stor gruppe arkitekter og ingeniører til at gennemføre en ny og opdateret version af det underjordiske transportsystem.

I forbindelse med udgravninger har arkæologerne været på arbejde, og det har været med til at ændre fortællingen om København, fordi middelalderbyen har vist sig at være større, da man gravede ud på Rådhuspladsen. Arkæolog og museumsinspektør ved Københavns Museum, Camilla Haarby Hansen, fortæller i et andet interview om arbejdet og de nye fund, som også indbefatter ny viden om Gl. Strand. På den måde udvider den offentlige by sit trafikale territorium og vores viden på samme tid.

Professor Peter Thule Kristensen har taget turen rundt i Cityringen og skriver om, hvad han oplever som et moderne monument både vandret og lodret, og en fejring af byen som en kollektiv organisme.

Det har været en hård omgang for dem, der boede ved siden af metrobyggeriet. Hvis freden og butikslivet vender tilbage, og togene holder op med at rumle gennem de gamle huse, må Cityringens først etape betegnes som en succes.

Arkitekten 09/19 kan købes i løssalg her.

Arkitekten 10/19, med temaet Metro 2, udkommer den 12/12.