Game Streetmekka, Viborg. Foto: Rasmus Hjortshøj

26. august 2019

Game StreetMekka Viborg: At gøre noget og ikke at gøre noget

Mekka: Rummet er formodentlig højere og bredere, end det ville få lov til at være i henhold til lovgivning og økonomi, hvis det havde være bygget som nyt til formålet. Hvilken fantastisk gevinst!

FAKTA
Game Streetmekka Viborg
Nellikevej 2, 8800 Viborg, Denmark
Arkitekt: EFFEKT Arkitekter
Arkitektmedarbejdere: Tue Hesselberg Foged, Sinus Lynge, Ulrik Mathiasson, Christoffer Gotfredsen, Virginie Le Goffic, Yulia Kozlova, Evgeny Markachev, Nicolai Duedahl Hende
Bygherre: Viborg Municipality, Realdania, Lokale- & Anlægsfonden, TrygFonden, NordeaFonden, Game
Ingeniør: Rambøll
Landskabsarkitekt: BOGL
Kunstnerisk udsmykning: Street art: Lars Pedersen. Vægmaleri: Thomas Pålsson
Hovedentreprenør: Construction company – Thomas Andersen A/S
Opført: 2018

Gadeidrætsorganisationen Game har flere huse i Danmark. Udendørsaktiviteterne foregår nemlig indendørs i det koncept, og det giver utrolig god mening, hvis det, som det gjorde ved besøget i Streetmekka Viborg i begyndelsen af maj, står ned i stænger.

Uanset vejret er der dog en klar pointe ved at samle nogle aktiviteter under tag i en organisatorisk ramme. Det rummer et socialt perspektiv, og fordi mekkaet er indrettet i en gammel industrihal, befinder vi os i et område, som ikke har været underlagt følsom planlægning og særlige arkitektoniske hensyn. På begge sider er der boligområder, og mere er på vej, og det betyder, at huset vil vokse med opgaven.

Det kan diskuteres, hvor uformelt det indendørs gadeliv kan blive, når man skal være medlem, betale endagsbillet og i øvrigt først skal forbi et vagtkontor og herefter igennem et gitterhegn med smæklås og ud igen samme vej via en envejsroterende svingdør i metal. Men når man først er indenfor, er friheden stor (i øvrigt kan man smutte ind og ud andre steder uden at blive kontrolleret).

Situationsplan. Tegning: Effekt Arkitekter

Vi er i en gammel, generisk produktionshal, som tidligere blev brugt i forbindelse med vindmølleproduktion. Beton, søjler, vægge og gulve står råt indvendigt og er kun pakket ind de steder hvor forskellige funktioner har krævet afskærmning, blødere belægning, mere rengøringsvenlige overflader osv. Rummet er formodentlig højere og bredere, end det ville få lov til at være i henhold til lovgivning og økonomi, hvis det havde være bygget som nyt til formålet. Hvilken fantastisk gevinst! Både økonomisk og rumligt, at man bare har kunnet hoppe ind i en lettere ombygget gammel hal. For at holde den rå tone i selve hallen er der anvendt rigtig meget krydsfiner til vægge og trapper. Trinnene i sidstnævnte holder næppe længe. Stål, genbrugt beton eller tilsvarende savner man sådan et sted.

De forskellige aktiviteter forstyrrer tilsyneladende ikke hinanden, og det forhold, at man kan overskue store dele af hallen på én gang, må være en rar fornemmelse for den ansatte eller forælder, som har behov for lige at se, om et barn er, hvor det skal være. Total overvågning er der dog ikke tale om, for en stor, halvåben stålkonstruktion er bygget til hallen med skaterbane, og her skal man gennem en lukket dør for at komme ud og ind. Det giver lidt ventilvirkning også i forhold til, at netop den sport tiltrækker flere drenge end piger.

Streetmekka er slået op på at være for alle, og i det lys tror jeg måske, man skal overveje, om nu også alle køn og aldre vil føle sig hjemme i det lige nu meget bevægelsesdynamiske miljø.

Foto: Rasmus Hjortshøj
Stueplan. Tegning: Effekt Arkitekter

Arkitekterne bag dette projekt har ramt en balance mellem at gøre noget og ikke at gøre noget – den store, nyopførte skaterhal er f.eks. en herlig industriarkitektonisk tilføjelse, som ligner noget, der altid har været der.

Alt er svøbt i nye matterede polykarbonatplader, og ved hovedindgangen har man skabt en stor overdækket forplads blot ved at forskubbe den nye konstruktion i forhold til den eksisterende gavl. En perfekt balance mellem følelsen af at udforske forladte industriområder og skabe sine egne regler, og institutionens overtagelse af disse trends er formodentlig umulig at etablere. Men her er et forsøg, et bud på, hvordan det kan gøres, som alternativ til nedrivning og den totale frisering af bydele, som i øjeblikket tromler hen over byernes periferier uden at efterlade ret meget andet end dyre ejerboliger og livløse rum mellem husene.

Foto: Rasmus Hjortshøj
Tværsnit. Tegning: Effekt Arkitekter
Overdækket skate-område. Foto: Rasmus Hjortshøj

Anmeldelsen blev udgivet første gang i Arkitekten 06/19.