Naoshima Ferry Terminal. SANAA. Rasmus Hjortshøj.
Naoshima Ferry Terminal af SANAA. Foto: Rasmus Hjortshøj

12. juni 2018

Fotografernes fortællinger

Fristen nærmer sig for Arkitektens fotokonkurrence ”Fortællinger om et sted”. Som inspiration bringer vi her en fotoserie, ledsaget af nogle personlige ord, fra dommerkomitéens arkitekturfotografer.

Du kan læse mere om, hvordan du deltager i Arkitektens fotokonkurrence her. Der er deadline for aflevering af materiale mandag den 18. juni 2018.

Laura Stamer: Brick House af Leth & Gori

“Arkitekturfotografiet kræver et nærvær, en geometrisk stramhed, bygningsværket skal formidles med kroppens indlevelse. Billedet tegnes af farver og lys gennem materialer, proportioner, åbne og lukkede felter eller flader. Et objekt, et møbel eller et menneske kan give rummet skala, perspektiv og dybde. Jeg er optaget af at arbejde med fotografiets langsommelighed. At fotografere et projekt gennem en længere periode giver en forståelse for et arkitektonisk begreb og mulighed for fordybelse og nye kunstneriske udtryk.”

Laura Stamer er født, opvokset og bosat på Frederiksberg. Hun er uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskole i 2004 og udvekslingsstuderende ved Högskolan för Film och Fotografi i 2002. Laura Stamer er medlem af BKF (Billedkunstnernes Forbund) og var bestyrelsesmedlem i Kunstnernes Efterårsudstilling 2013-2015. Laura Stamer har bl.a. udstillet på Kunstnernes Efterårsudstilling, Fotografisk Center, Nordisk Salong, Kunsthal Aarhus, Superobjekt, Leth & Gori, Rundetårn. Hun har undervist på Statens Scenekunstskole, KADK, Krabbesholm Højskole, og har medvirket i udgivelsen af flere bøger – bl.a. Hjemlige billederPhilip de LangeBellahøj, Fortællinger om en bebyggelse og Det ny København.

Laura Stamer.

Rasmus Hjortshøj: Naoshima Ferry Terminal af SANAA

“Naoshimas lille færgeterminal er første møde med øen Naoshima i Japans Seto-øhav. Bygningen udstråler en lethed, elegance og simplicitet, og medierer mellem land og hav, inde og ude. Der er en daglig strøm af færger, passagerer, knallerter og lastbiler, der passerer igennem den lette søjleskov, ud over dem, der bare bruger stedet til ophold.

Den lette canopy skaber, på trods af bygningens åbenhed, en klar definition af ude og inde, og i samspil med de reflekterende spejlflader, samt de transparente og reflekterende glaspaneler, indfanger bygningen desuden både konteksten og rummet omkring brugerne. Der opstår derved en meget klar og ganske bevidst samtale imellem bygning, bruger og omgivelser, som er spændende, når man fotograferer den.

Derudover synes jeg, den er skidesmuk! Jeg oplevede den over flere dage, hvor jeg hver gang så noget nyt. Af og til fotograferede jeg den – andre gange ikke. Bygningen fik en ganske speciel plads hos mig, da jeg her, i dette møde, genfandt en inspiration, jeg på det tidspunkt havde mistet.”

Rasmus Hjortshøj er arkitekt, fotograf, ph.d.-studerende og indehaver af COAST Studio. Han blev uddannet arkitekt på AARCH i 2008 og flyttede siden til København, hvorfra han har haft sin karriere som arkitekt i både bygnings- og planlægningsskala hos COBE, SLETH og 3XN, indtil han i 2016 gik selvstændigt. I dag er det særligt igennem fotografiet, at han engagerer sig i det byggede miljø og territorierne, det indskriver sig i, med et primært fokus på kystterritorierne. Rasmus Hjortshøj er født i Skagen og er opvokset i nær kontakt med havet og dermed også den flygtighed, der kendetegner kystterritorierne, hvilket i hans virke som forsker og fotograf er blevet hovedfokus. I firmaet COAST Studio kombinerer han den visuelle repræsentation med arkitektonisk teori igennem både sin arkitektoniske og fotografiske praksis og igennem forskningsmiljøet på AARCH.

Rasmus Hjortshøj

Jens Markus Lindhe: Fredrikskyrkan, restaurering af Drachmann Arkitekter

“Jeg tænker på mine billeder i bøgerne som små fortællende film og arbejder gerne tidligt i processen med billederne parvist til kommende billedopslag.

Find et personligt blik og stil, men husk, at arkitekturens billeder repræsenterer virkeligheden. Brug gerne al slags naturlig lys. 

Dine billeder må gerne være sjove, overraskende og fulde af poesi, men de skal være ærlige og tydelige. Gerne kunstneriske, men aldrig kunstige. Og helst med rigtige farver. En sten er en sten. Keep them honest!

Brug gerne stativ, som giver en form for træghed. Langsomme billeder vinder i længden. De bedste arkitekturbilleder indeholder såvel rum, lys og tid. Tiden er vigtig.”

Jens Markus Lindhe er arkitekt MAA og arkitekturfotograf SFF. Han tog afgang som restaureringsarkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i 1987. Jens Markus Lindhe var ansat på Erik Møllers Tegnestue 1984-2000 (som bygningsarkitekt). Siden 1985 har han arbejdet med arkitekturformidling som freelance arkitekturfotograf. Jens Markus Lindhe er medlem af Kunstnersamfundet og Akademiet på Charlottenborg og har udstillet på bl.a. Charlottenborgs Forårsudstilling, Per Kirkebys Murstensskulpturer, Louisiana og Kunstforeningen Gl. Strand. Han har medvirket til udgivelsen af flere bøger – bl.a. Per Kirkeby, Arne Jacobsen, Thorvaldsens Museum, Dansk Jødisk Museum, Dansk Arkitektur 250 år og Hammershøis København.