Knud Lønberg-Holm. Chicago Tribune 1922. Foto: Adrian Täckman
Knud Lønberg-Holms projekt i den første Bauhausbog “Internationale Architektur’ af Walter Gropius og Moholy Nagy, 1925. Foto: Adrian Täckman

10. oktober 2017

Højhuse jeg holder af III

Arkitekt og forsker Adrian Täckmans favorithøjhus er aldrig blevet opført. Han fortæller her om Knud Lønberg-Holms udkast til Chicago Tribune, der blev inspiration til den moderne amerikanske skyscraper.

Med en lang række skyskraberprojekter undervejs i Danmark bør vi kaste et blik på et visionært dansk skyskraberprojekt fra 1922, der blev inspiration til den første moderne amerikanske skyskraber: PSFS-bygningen i Philadelphia, 1929.

Avisen Chicago Tribune udskrev i juni 1922 en international arkitektkonkurrence om at tegne “the most beautiful and distinctive office building in the world”. Nyheden spredte sig som en steppebrand blandt arkitekter i Europa, hvor byggeriet lå stille efter første verdenskrig, og flere end 250 projekter blev indsendt fra hele verden. Chicago Tribune-konkurrencen giver et tværsnit af en kaotiske periode i arkitekturen, der var domineret af  Beaux Art – nyklassicisme og nygotik – og mange ekspressionistiske og Frank Lloyd Wright-inspirerede projekter. Ud af de 250 projekter var der kun tre, som repræsenterede de tidlige konstruktivistiske strømninger. De var tegnet af henholdsvis Walter Gropius, Max Taut og den danske arkitekt Knud Lønberg-Holm, som i denne periode studerede i Tyskland.

Knud Lønberg-Holms Chicago Tribune-projekt fangede tidsånden og bragte ham international berømmelse, da hans projekt blev fremhævet og publiceret i de europæiske avantgarde-tidsskrifter af Walter Gropius, J.P.P. Oud, Adolf Behne og Le Corbusier og udstillet på Bauhaus i 1923. Projektet gav ham også flere undervisningstilbud. Han underviste bl.a. med Eliel Saarinen (der fik 2. præmie i konkurrencen) på University of Michigan 1924-25.  I Danmark blev projektet vist i Bygmesteren og Politiken, men forbigået af Arkitekten da Lønberg-Holm havde skrevet kritiske debatindlæg mod Kai Fisker og nyklassicismen.

Om Chicago Tribune-projektet skrev Knud Lønberg-Holm i 1923: 
“Jeg har udført mit projekt på grundlag af følgende overvejelser: Størstedelen af bygningen skulle efter programmet indrettes til udlejning. ‘Chicago Tribune’ ønskede kun at disponere over de underste etager og forbeholdt sig som anført ovenfor den nærmere indretning af disse. Planerne er derfor vist ret skematisk. Klar orientering af den indre, lodrette færdsel: elevatorerne, sammenhængende lyse, overskuelige arbejdsrum, der efter stadig skiftende behov kan inddeles i kontorer vha. lette skillevægge. Elevatorgangen ligger naurligt i bygningens midte og kan i brandtilfælde afspærres automatisk. Røranlæggene er samlet i kanaler omkring elevatorskakten. Bygningens ydre form er betinget af de foreskrevne aftrapninger og elevatorernes beliggenhed og aftagen opefter. Konstruktionen er den for amerikanske skyskrabere sædvanlige ‘steel cage construction’. Konstruktionens yderfelter er lukket med tynde vægge af terrakottasten, beklædt med farvede, glaserede fliser.”

Den ‘reklamemæssige’ facadebehandling, lysreklameanlægget og de to projektører karakteriserer bygningens bestemmelse: administrationsbygning for en moderne amerikansk avis. Et stort reklamebrøl for Chicago Tribune – “Verdens største avis” – “Ser alt” – Sensations-Magnavox og “Evige Tanker”.

I Berlin 1922 var Lønberg-Holm sammen med Walter Gropius, J.P.P. Oud, Cornelis van Eesteren og Frederick Kiesler den lille gruppe af arkitekter, som deltog i møderne mellem russiske konstruktivister, tyske dadaister og hollandske De Stijl, der førte til dannelsen af Den Internationale Fraktion af Konstruktivister.  Han emigrerede til Detroit i 1923 og var fra 1929 til 1959 ledende medlem af CIAM.

Illustration: Knud Lønberg-Holm Archive, Indiana
Frontopstalt. Illustration: Knud Lønberg-Holm Archive, Indiana
Sideopstalt. Illustration: Knud Lønberg-Holm Archive, Indiana
Foto: Knud Lønberg-Holm, 1922
Arbejdsmodel af Chicago Tribune - bemærk de påmalede øjne - indtil 1923 blev arkitekturmodeller lavet i ler på en Cavalet. Foto: Knud Lønberg-Holm, 1922
Chicago Tribune. North Michigan Avenue, Chicago. Foto: Adrian Täckman
Vinderprojektet: Raymond Hood og John Mead Howells 36 etagers nygotiske skyskraber, 1925. North Michigan Avenue, Chicago. Foto: Adrian Täckman